[cuvinte cheie: “am citit, am reținut”, Nicolae Manolescu despre cartea citită înaintea morţii, Ioan-Aurel Pop despre o modalitate de a scrie, Frobenius despre forma culturii, citatul favorit al lui Emil Hurezeanu, Vasile Igna despre singurătate, întrebarea Vasile Igna, Simina Lazăr Huser despre înlocuirea unui punct cu o virgule, Emil Cioran despre patrie, Stendhal definind romanul, Federico Felini definind televiziunea, Sînziana Ravini despre adevărul gol, Maria-Ana Tupan despre ecourile din “necuvintele” lui Nichita Stănescu, „Apostrof” nr. 4 din 2024, „Nicolae Manolescu şi grila lui de valori” de Ioan-Aurel Pop, motto-ul tezei de doctorat a lui N. Manolescu, Eugen Lovinescu, Vladimir Tismăneanu stabilind nouă lucruri importante care îl vizează pe Nicolae Manolescu, „Clarvăzătorul Nicolae Manolescu”, „Schimbarea la faţă a României”, Emil Cioran despre atitudinea faţă de Rusia]:
1081. Am citit, am reținut: Nicolae Manolescu: „Mă obsedează de ceva vreme întrebarea dacă ultima carte dinaintea morţii (e vorba de moartea acelora care au citit toată viaţa) are vreo semnificaţie”; Ioan-Aurel Pop: „Nu am să scriu despre esenţe, ci doar despre aparenţe, aşa cum se înfăţişează acestea iubitorului de cultură”; F. G. Frobenius: „Forma culturii este un produs sufletesc”; citatul favorit al lui Emil Hurezeanu: „Moartea este obligatorie, vârsta facultativă”; Vasile Igna: „Nimeni nu alege singurătatea, ea e cea care te alege”; Vasile Igna: „Şi ce dacă îndoiala vine abia după ce ai auzit şi ai văzut totul?”; Simina Lazăr Huser: Nu există licenţe poetice pentru baze de date. Înlocuirea unui punct cu o virgulă poate conduce la o catastrofă”; Emil Cioran: „Nu locuim o ţară, ci o limbă. Asta e patria, nimic altceva”; Stendhal: „Romanul este o oglindă care se plimbă pe stradă”; Federico Felini: „Televiziunea e locul în care se reflectă distrugerea întregului nostru sistem cultural”; Sânziana Ravini: „Adevărul gol este întotdeauna îmbrăcat în înşelăciune”; Maria – Ana Tupan: „Ecourile din „Necuvintele” lui Nichita Stănescu indică holismul acestuia, care vede în artă fuziunea dintre Eu şi Artă”;
1082. Ioan-Aurel Pop, în eseul „Nicolae Manolescu şi grila lui de valori”, publicat în „Apostrof” nr. 4 din 2024 , reia motto-ul pus de Nicolae Manolescu la teza sa de doctorat. Este, în fapt, un citat din Eugen Lovinescu: „Soarta lui Maiorescu a fost şi rămâne actuală astăzi, adică după trei sferturi de veac şi, din nefericire, încă pentru multă vreme. În materie de cultură, evoluţiile nu sunt nici perpetui, nici lineare; când crezi că ai pus mâna pe ţărm, un val te smulge departe în larg; pânza ţesută ziua se desface noaptea, apele se ascund sub nisip şi ciulinul creşte pe marmura cetăţii ruinate, în adăpostul limpezit odinioară îţi umple ochii cerneala norilor învolburaţi. Optimismul nostru trebuie să fie însă la fel ca cel al lui Maiorescu: „birui-va gândul”, cum spunea înţelepciunea cronicarului şi inscripţia criticului deasupra uşii bibliotecii. Altfel, la ce am mai trăi?”;
1083. Vladimir Tismăneanu, în „Apostrof” nr. 4 din 2024, stabilind nouă lucruri importante care îl vizează pe Nicolae Manolescu: 1. „colosala sa capacitate de absorbţie şi de evaluare a ideilor”; 2. „integritatea estetică, faptul că nu făcea rabat în raport cu ceea ce considera valoros”; 3. „lovinescianismul nedezminţit, asumat cu mândrie”; 4. „stăpânirea şi utilizarea magistrală a unei limbi româneşti vii, fără dantelării călinesciene şi tot felul de piruete care mimează originalitatea lingvistică”; 5. „bucuria modernităţii, era încântat de modernitate, detesta autarhia, provincialismul, nombrilismul”; 6. „angajamentul liberal”; 7. „respectul pentru valori”; 8. „a susţinut chestiunea monarhiei”: 9. „nu avea nostalgii comuniste, a fost un intelectual public” (vezi eseul „Clarvăzătorul Nicolae Manolescu”);
1084. Emil Cioran în „Schimbarea la faţă a României”: „După modul cum popoarele se vor şti apăra de Rusia, îşi vor dovedi gradul lor de sănătate. Atât de mult s-a insinuat Rusia în lume încât de aici încolo, dacă nu orice drum duce spre Moscova, Moscova ne va ieşi înainte pe orice drum”;
1085. Termeni, sintagme concepte: Ion Pop: „oboseala punctului”; Nicolae Manolescu: „cartea de nisip a vieţii”; Gabriela Gheorghişor: „arcane semantice”; Ion Pop: „plictisul de a fi”; Gabriela Gheorghişor: „luminiş comunicaţional”;