Parlamentarii PNL susțin adoptarea rapidă a noii legislații electorale, în acord cu angajamentele luate cu ocazia consultărilor de la Palatul Cotroceni și cu promisiunile făcute la alegerile prezidențiale.
Partidul Național Liberal susține că adoptarea noii legislații electorale trebuie să se realizeze în această sesiune parlamentară, iar aceasta trebuie să cuprindă obligatoriu și prevederile privind introducerea votului prin corespondență.
PNL a redactat și depus proiectul Legii votului prin corespondență, care se află în atenția Comisiei de Cod electoral și cere Partidului Social Democrat să-și asume public o poziție favorabilă față de această modalitate de vot, ca sistem de vot alternativ la cel exercitat la urne, reparând astfel într-o oarecare măsură, umilința îndurată de cetățeni la ultimul scrutin.
Parlamentarii PNL Botoşani le cer colegilor din PSD să susțină acest proiect atât în comisii, cât și la votul în plen.
Suntem convinși însă că PSD nu-și dorește adoptarea acestui proiect de lege și că va uza de toate tertipurile pentru a-l bloca, având în vedere studiile sociologice care arată că votul prin corespondență nu este folosit cu preponderență de electoratul său. Chiar dacă vorbim de dreptul la vot al cetățenilor români, PSD îi împarte pe aceștia în două categorii, în funție de opțiunile lor de vot. Electoratul propriu, care trebuie cu orice preț adus la vot prin pomeni, prin punerea la dispoziție a unor mijloace de transport, prin îndemnuri și amenințări transmise primarilor, prin utilizarea ilegală a urnelor volante și multe alte astfel de metode, respectiv electoratul care are alte opțiuni politice și căruia trebuie să i se blocheze acesul la urne, după modelul uzitat în diaspora la ultimele alegeri prezidențiale.
Votul prin corespondență presupune realizarea unui mare pas spre un sistem democratic de model occidental, fapt care nu corespunde intereselor PSD. Acest partid a folosit și nu ne îndoim că e în stare încă să folosească, fără nici un fel de jenă, “tehnici” electorale de tipul celor descrise mai sus și uzitate de Partidul Comunist în anul 1946.
Colegii parlamentari ai Partidului Social Democrat de la Botoșani ne pot contrazice prin adoptarea unei poziții publice și prin susținerea dată în parlament în favoarea votului prin corespondență.
Grupul parlamentarilor PNL Botoșani
PROIECT
Lege privind organizarea şi desfăşurarea votului prin corespondenţă al cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate
Capitolul I
Dispoziţii generale
Art. 1. – Domeniul de reglementare
Prezenta lege reglementează modul de organizare şi desfăşurare a procedurii exercitării prin corespondenţă a dreptului de vot.
Art. 2. – Alegerile la care poate fi exercitat votul prin corespondenţă
Votul prin corespondenţă poate fi exprimat în cadrul alegerilor prezidenţiale, alegerilor parlamentare, alegerilor pentru Parlamentul European şi refendumului național.
Art. 3. – Votul prin corespondenţă şi sfera de aplicare
(1) Prin vot prin corespondenţă se înţelege exercitarea dreptului de vot prin expedierea documentelor ce cuprind opţiunea de vot prin intermediul serviciilor poştale către Biroul Electoral al circumscripției electorale pentru românii cu domiciliul sau reședința în străinătate.
(2) Pot exercita votul prin corespondenţă, cetăţenii români cu drept de vot în condițiile legislației române care au domiciliul sau reşedinţa în străinătate şi au vârsta de 18 ani, împliniţi până în ziua alegerilor inclusiv.
(3) În sensul prezentei legi, prin cetăţean român cu domiciliu în străinătate se înţelege persoana care are cetăţenie română, drept de vot conform legislaţiei române, locuinţă statornică sau principală în străinătate, în conformitate cu prevederile legislaţiei statului respectiv şi document de identitate care atestă cetăţenia română şi domiciliul în străinătate.
(4) În sensul prezentei legi, prin cetăţean român cu reşedinţa în străinătate se înţelege persoana care are cetăţenie română, drept de vot conform legislaţiei române şi document de identitate care atestă cetăţenia română şi domiciliul în România, care se află temporar în străinătate pentru o perioada mai mare de 3 luni și are o adresă de reședință în conformitate cu legislația statului de reședință.
Art. 4. – Dreptul de opţiune
(1) Cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, în sensul prezentei legi, au opţiunea să îşi exprime votul prin corespondenţă sau să se prezente în ziua scrutinului la oricare secţie de votare din străinătate.
(2) Opţiunea de a îşi exprima votul prin corespondenţă se poate manifesta după anunţarea datei de organizare a scrutinului, dar nu mai târziu de 45 de zile înainte de data organizării scrutinului electoral în cazul alegerilor prezidenţiale, alegerilor parlamentare și a alegerilor pentru Parlamentul European, respectiv 20 de zile în cazul referendumului național.
(3) În cazul în care cetăţeanul român şi-a exprimat opţiunea de a vota prin corespondenţă însă dorește să renunțe la exercitarea dreptului de vot prin această opțiune, acesta poate vota la oricare secție de votare din străinătate numai cu condiția predării întregii corespondențe primite către președintele secției de votare la care își exercită dreptul de vot.
Capitolul II
Înregistrarea alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care votează prin corespondență
Art. 5. – Autoritatea competentă
Pentru fecare scrutin în parte, Autoritatea Electorală Permanentă, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe, a Ministerului de Interne și a misiunilor diplomatice și a oficiilor consulare ale României, întocmește un registru electoral al alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care optează pentru exercitarea votului prin corespondență.
Art. 6. – Modelul Registrului alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătatecare optează pentru exercitarea votului prin corespondență
Modelul Registrului alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătatecare optează pentru exercitarea votului prin corespondență va fi stabilit prin Hotărâre a Guvernului la propunerea Autorităţii Electorale Permanente cel mai târziu la data convocării scrutinului electoral, respectiv a referendumului național.
Art. 7. – Cererea de înregistrare în registrul alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătatecare optează pentru exercitarea votului prin corespondență
(1) Cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care doresc să îşi exercite dreptul de vot prin corespondenţă trebuie să adreseze în acest sens o cerere scrisă de înscriere către Autoritatea Electorală Permanentă. Cererea poate fi depusă sau trimisă prin poștă la sediul Autorității Electorale Permanente sau la sediul misiunii diplomatice a României din statul de domiciliu sau reşedinţă sau al oficiului consular al României în a cărei/a cărui circumscripţie consulară aceştia îşi au domiciliul sau reşedinţa care au obligația de a trimite cererile către Autoritatea Electorală Permanentă în termen de maxim 3 zile de la expirarea perioadei prevăzute la alin (2)
(2) Cererea de înregistrare în registrul alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate trebuie adresată în termenele prevăzute la Art. 4 alin (2).
Art. 8. – Elementele cererii de înregistrare în registrul alegatorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care optează pentru exercitarea votului prin corespondență
(1) Cererea de înregistrare în registrul alegatorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătatecare optează pentru exercitarea votului prin corespondență trebuie să conţină obligatoriu numele, prenumele, data naşterii, locul naşterii, codul numeric personal şi adresa de domiciliu sau reşedinţă din străinătate, precum şi datele de identificare ale documentului care atestă cetăţenia română: serie, număr, denumire, data emiterii şi data expirării.
(2) Modelul cererii de înregistrare în registrul alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătatecare optează pentru exercitarea votului prin corespondență va fi stabilit prin Hotărâre a Guvernului la propunerea Autorităţii Electorale Permanente cel mai târziu la data convocării scrutinului electoral, respectiv a referendumului național.
(3) Cererea de înregistrare în registrul alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătatetrebuie însoţită de o copie legalizată a documentului/documentelor care atestă cetăţenia română a solicitantului, respectiv domiciliul sau reşedinţa acestuia în statul respectiv.
(4) Datele cuprinse în cererea de înregistrare sunt păstrate de către Autoritatea Electorală Permanentă cu respectarea legislaţiei în vigoare în materia protecţiei datelor personale.
Art. 9. – Radierea din listele electorale permanente
-
După rămânerea definitivă a Registrului alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătatecare optează pentru exercitarea votului prin corespondență Autoritatea Electorală Permanentă, cu sprijinul Ministerului de Interne, va proceda la radierea din listele electorale permanente a cetățenilor cuprinși în Registru, acolo unde este cazul.
Art. 10. – Obligaţia de comunicare de copii certificate ale Registrului alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătatecare optează pentru exercitarea votului prin corespondență
-
Autoritatea Electorală Permanentă are obligația de a elibera copii certificate ale Registrului alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătatecare optează pentru exercitarea votului prin corespondență la solicitarea partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă în alegeri, precum și candidaților independenți, în termen de 3 zile de la depunerea solicitării
Art. 11. – Comunicarea către birourile electorale
-
Autoritatea Electorală Permanentă are obligația de a transmite copii certificate ale Registrului alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătatecare optează pentru exercitarea votului prin corespondență președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare organizate în străinătate în termen de 48 de ore de la desemnarea acestora conform prevederilor legale, precum și Biroului Electoral Central și Biroului Electoral al circumscripției electorale pentru românii cu domiciliul sau reședința în străinătate în termen de 48 de ore de la constituirea acestora.
Capitolul III
Certificatul de alegător
Art. 12. – Noţiunea de certificat de alegător
Certificatul de alegător este un document prevăzut cu elemente de siguranţă, necesar pentru validarea votului exprimat prin corespondenţă, ce atestă faptul că cetăţeanul român care îl deţine este cel care a exprimat votul prin corespondenţă şi care asigură unicitatea votului prin corespondenţă.
Art.13. – Modelul şi conţinutul certificatului de alegător
Modelul şi conţinutul certificatului de alegător sunt stabilite prin Hotărâre a Guvernului la propunerea Autorităţii Electorale Permanente, cel mai târziu la data convocării scrutinului electoral, respectiv a referendumului național.
Art. 14. – Suportarea costurilor emiterii de certificate de alegător
Costurile necesare pentru emiterea şi transmiterea certificatelor de alegător sunt prevăzute în bugetul Autorităţii Electorale Permanente, în capitolul bugetar distinct destinat procesului de votare în străinătate.
Art. 15. – Completarea certificatelor de alegător
(1) Autoritatea Electorală Permanentă completează, pe baza datelor din Registrul alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care optează pentru exercitarea votului prin corespondență, certificatul de alegător pentru fiecare cetăţean român înscris în acestregistru.
Art. 16. – Valabilitatea certificatului de alegător
(1) Certificatului de alegător va avea valabilitate doar pentru exercitarea votului prin corespondenţă pentru alegerile care se organizează.
(2) În cazul organizării unor noi alegeri se vor emite noi certificate de alegător.
Capitolul IV
Documentele necesare exercitării votului prin corespondenţă
Art. 17. – Documentele necesare exercitării votului prin corespondenţă
(1) În vederea exercitării votului prin corespondenţă sunt necesare următoarele documente:
a) buletinul de vot;
b) certificatul de alegător;
c) un plic alb, neinscripționat, în care va fi introdus buletinul de vot, aceasta fiind astfel secretizat;
d) declaraţie pe proprie raspundere a alegătorului că opţiunea sa electorală nu a fost influenţată, iar secretul votului nu a fost afectat;
e) un sigiliu autocolant care va fi aplicat pe plicul alb, după ce a fost introdus buletinul de vot, pentru a securiza sigilarea acestuia;
f) un timbru autocolant, cu elemente de securizare, pe care este imprimat cuvântul ”VOTAT”
g) instrucţiuni cu privire la procedura exprimării votului prin corespondenţă;
h) plic pentru returnarea corespondenței, care va avea imprimată, ca adresă a destinatarului, adresa Biroului Electoral al circumscripției electorale pentru românii cu domiciliul sau reședința în străinătate;
Modelul elementelor prevăzute la lit. d), e), f) și g) sunt stabilite prin Hotărâre a Guvernului la propunerea Autorităţii Electorale Permanente, cel mai târziu la data convocării scrutinului electoral, respectiv a referendumului național.
(2) Autoritatea Electorală Permanentă va transmite fiecărui cetăţean român înscris în registrul electoral documentele necesare exercitării votului prin corespondenţă şi plicul prevăzut la litera g), cu cel puțin 15 zile înainte de data organizării scrutinului electoral în cazul alegerilor prezidenţiale, alegerilor parlamentare și a alegerilor pentru Parlamentul European, respectiv 7 zile în cazul referendumului național.
(3) Autoritatea Electorală Permanentă va contracta, în vederea operațiunilor prevăzute la alin (2), unul sau mai mulți operatori poștali care să îndeplinească cel puțin următoarele condiții
a) expedierea către alegător să se facă cu confirmare de primire
b) plicul prevăzut la alin (1) lith) să fie pretimbrat sau să asigure returnarea gratuită a corespondenței de către alegător, recomandată cu confirmare de primire de către alegător.
c) să asigure un timp de livrare care să se încadreze în termenele prevăzute de prezenta Lege
Procedura de selecție se face prin derogare de la prevederile Legii nr… privind achizițiile publice
(4) Un plic nu poate conţine decât documentele unui singur alegător.
(5) Costurile aferente expedierii către alegător a documentelor necesare exercitării votului princorespondenţă de către cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate suntsuportate din bugetulAutorităţii Electorale Permanente destinat procesului de votare în străinătate.
(6) Guvernul va asigura prin alocaţie bugetară, finanţarea operaţiunilor desfăşurate de Autoritatea Electorală Permanentă, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
Capitolul V
Înţelegeri internaţionale
Art. 18. – Înţelegeri internaţionale
(1) Procesul de votare în străinătate prin corespondenţă se face respectarea legislaţiei române şi a statului de reşedinţă, în condiţiile prevăzute de tratatele internaţionale în vigoare la care România este parte.
(2) Guvernul României, prin Ministerul Afacerilor Externe încheie înţelegerile necesare cu statele de reşedinţă pentru a se asigura că exercitarea dreptului de vot prin corespondenţă se derulează în condiţii de egalitate, libertate şi secret al votului, cu respectarea Constituţiei României şi a legislaţiei române în materie electorală.
Capitolul VI
Procedura votului
Art. 19. – Exprimarea libera a dreptului de vot
(1) Exprimarea liberă a dreptului de vot se realizează prin lipirea autocolantului prevăzut la Art. 17, alin. (1), lit f) în patrulaterul care reprezintă opţiunea de vot a alegătorului.
(2) După exprimarea dreptului de vot, buletinul de vot este introdus în plicul alb, care este închis de către alegător şi sigilat cu timbrul autocolant prevăzut la Art. 17, alin (1) lit e).
(3) Plicul alb sigilat care conţine opţiunea de vot, certificatul de alegător şi declaraţia pe proprie raspundere a alegătorului că opţiunea sa electorală nu a fost influenţată şi secretul votului nu a fost afectat, se introduc în plicul exterior prevăzut la Art. 17, alin (1) lit. h
(4) Plicul exterior care conţine materialele de la aliniatul (3) va fi închis şi expediat prin poştă, de la un oficiu poștal, de la sediul unui operator poștal sau prin preluare de la domiciliu de către angajatul unui operator poștal, cu asigurare expedierii gratuite, în regim de recomandată cu confirmare de primire, la adresa înscrisă. la adresa înscrisă. Instrucțiunile prevăzute la art. 17, alin (1) lit g) vor conține prevederi exacte privind modalitatea de expediere, în funcție de condițiile selecției prevăzute la Art.17 alin (3)
(5) Termenul privind primirea plicurilor cu voturile exercitate prin corespondență este de 24 ore înainte de închiderea procesului de votare, calculat după ora oficială a României. Plicurile sosite după acest termen nu vor fi luate în considerare la numărare finală a voturilor.
(6) Biroul Electoral de Circumscripţie pentru românii cu domiciliul sau reședința în străinătate va constata nerespectarea termenului prevazut de prezenta lege pentru exprimarea votului prin corespondenţă şi va proceda la anularea acestora.
Art. 20. – Proceduri speciale pentru organizarea unui al doilea tur de scrutin
(1)Prin excepție de la prevederile Legii nr… pentru alegerea Președintelui României, alegătorii cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care optează pentru exercitarea votului prin corespondență vor vota la al doilea tur de scrutin al alegerilor pentru Președintele României utilizând un buletin de vot folosit la primul tur de scrutin, marcat în mod corespunzător cu inscripția ”TURUL II DE SCRUTIN ALEGERI PREZIDENȚIALE”.
(2) Votul valabil exprimat va fi considerat acela în care timbrul autocolant prevăzut la Art 17 alin (1) lit f) va fi aplicat într-unul dintre patrulaterele care conțin numele unuia dintre cei doi candidați care participă la al doilea tur de scrutin .
(3) În această situație vor fi luate în considerare plicurile transmise după data validării rezultatului primului tur de scrutin, însă un mai târziu de temenul de 24 de ore ănainte de încheierea votării pentru al doilea tur de scrutin, prin aplicarea corespunzătoare a prevederilor Art. 19 alin. (5)
(4) Documentele necesare exercitării votului prin corespondență la al doile tur de scrutin vor fi expediate în același timp cu cele pentru primul tur, în plicuri separate, toate elementele prevăzute la Art 17 alin (1) fiind marcate în mod corespunzător cu inscripția ”TURUL II DE SCRUTIN ALEGERI PREZIDENȚIALE”.
Capitolul VII
Administrarea voturilor prin corespondenţă
Art. 21. – Primirea şi consemnarea primirii plicurilor exterioare conţinând votul exprimat prin corespondenţă
Primirea şi consemnarea primirii plicurilor exterioare în registrele electorale serealizează de către Biroul electoral al circumscripţiei pentru românii cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate.
Art.22. – Deschiderea plicurilor şi validarea exprimării votului prin corespondenţă
(1) După încheierea votării, biroul electoral consular va proceda la deschiderea plicurilor şi validarea exprimării votului prin corespondenţă.
(2) Validarea exprimării prin corespondenţă a dreptului de vot se realizează prin deschiderea plicurilor exterioare, verificarea existenţei certificatului de alegător în plicul exterior şi confruntarea datelor înscrise în certificatul de alegător cu informaţiile cuprinse de registrul prevăzut la Art. 5 întocmit de Autoritatea Electorală Permanentă.
(3) În cazul în care un alegător va expedia buletinul de vot neutilizat, buletinul de vot respectiv se anulează.
(4) Lipsa certificatului de alegător din plicul exterior atrage anularea votului exprimat prin corespondenţă.
(5) Plicurile care conţin buletinele de vot transmite prin corespondenţă vor fi introduse închise într-o urnă de vot specială de către preşedintele biroului electoral.
Art. 23. – Consemnarea rezultatelor voturilor prin corespondenţă
-
După numărarea voturilor prin corespondenţă, biroul electoral consemenează rezultatele în procesul verbal pus la dispoziţie de Autoritatea Electorală Permanentă, care va conţine rubrici speciale destinate votului prin corespondenţă.
-
Modelul procesului verbal va fi sunt stabilit prin Hotărâre a Guvernului la propunerea Autorităţii Electorale Permanente, cel mai târziu la data convocării scrutinului electoral, respectiv a referendumului național.
Capitolul VIII
Publicitatea legii
Art. 24. – Obligaţia de a face cunoscută procedura votului prin corespondenţă
(1) Autoritatea Electorală Permanentă şi Ministerul Afacerilor Externe, prin misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, au obligaţia de a face cunoscută, în limba română, procedura votului prin corespondenţăreglementată de prezenta lege, cetăţenilor români care şi-au stabilit domiciliulsau reşedinţa în străinătate.
(2)Autoritatea Electorală Permanentă, Ministerul Afacerilor Externe şi misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României vor afişa pe paginile de internet proprii informaţii privind conţinutul prezentei legi, procedura votului prin corespondenţă precum şi cererea de înregistrare în registrul prevăyut la Art. 5.
(3)Misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României informează asociaţiile, organizaţiile, comunităţile românilor aflaţi în străinătate privind conţinutul prezentei legi, procedura votului prin corespondenţă şi furnizează acestora cererea de înregistrare în registrul prevăzut la Art. 5.
Capitolul IX
Sancţiuni
Art. 25. – Sancţionarea votului multiplu
Fapta unei persoane de a vota atât prin corespondenţă cât şi personal la acelaşi scrutin constituie infracţiune şi se predepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
Capitolul X
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 26. – Protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date
În aplicarea dispoziţiilor prezentei legi se va asigura păstrarea datelor cu caracter personal în conformitate cu dispoziţiile actelor normative privind protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.