Calitatea vieții și drepturile consumatorilor, în contextul Alegerilor Europarlamentare de la 25 mai

Astăzi, de la ora 10, în sala Ştefan Luchian a Instituţiei Prefectului, a avut loc Consiliul lunar pentru Protecţia Consumatorilor. Întrunirea Consiliului a fost condusă  de dl subprefect Gelu Ţigănucă.

Pe ordinea de zi s-a aflat prezentarea, către Asociația pentru Protecția Consumatorilor Botoșani -  Centrul Europe Direct, unor elemente dinDosarul de presă pentru Euro – Alegerile 2014, cuprinzând  decizii ale Parlamentului European cu privire la drepturile consumatorilor.

Cu acelaşi prilej s-au împărţit participanţilor broşuri cu titlul Este în puterea ta – Alegeri Europene 25 mai 201: Acționează, reacționează, decide și s-a prezentat programul activităților de informare a Centrului Europe Direct Botoșani privind Alegerile Europarlamentare pentru perioada 1 – 15 aprilie:

- 9 aprilie întâlnire cu tineri votanți la Plopenii Mari / Ungureni cu invitarea unui reprezentant al Autoritații Electorale Permanente;

- 14 aprilie:   Expoziție de fotografii: Acționează, reacționează, decide.

 

 

Mai jos, va prezentam

Documentar: calitatea vieții în legislația europeană

 

Dosar de presă Parlamentul European (www.alegeri2014.eu ) – extrase APC – Europe Direct Botoșani

Drepturile consumatorilor pe piața internă

 Piața internă a UE împreună cu noile tehnologii au adus beneficii imense celor peste 500 de milioane de cetățeni ai săi. Cu toate acestea, răspândirea internetului și a globalizării au creat și noi provocări și o nevoie tot mai mare de a proteja consumatorii.

 De-a lungul legislaturii, Parlamentul a promovat în mod constant drepturile consumatorilor pe piața UE, inclusiv comerțul online, și s-a asigurat că există sprijin disponibil atunci când este nevoie.

 PE a contribuit la facilitarea călătoriilor în UE, în scopuri profesionale sau turistice, și a înregistrat un succes important în obținerea unui acord cu guvernele naționale, care impune reducerea prețurilor serviciilor roaming pentru telefoanele mobile, în special pentru transferul de date.

 Deputații europeni au promovat siguranța alimentară, informarea consumatorilor și bunăstarea animalelor. Ei au contribuit la o mai bună etichetare a produselor alimentare și au respins legi privind „noile alimente” atunci când autoritățile naționale au refuzat să indice produsele derivate din animale clonate.

Consolidarea drepturilor cumpărătorilor și ale consumatorilor online

Parlamentul a acționat în cursul ultimilor cinci ani pentru protejarea consumatorilor care cumpără bunuri și servicii de la furnizori din alte țări ale UE.

A susținut Directiva privind drepturile consumatorilor actualizată, adoptată în 2011, care asigură reguli clare și armonizate pentru consumatori în UE. Directiva include o perioadă de 14 zile în care consumatorii pot să se răzgândească în legătură cu cumpărăturile făcute la distanță, norme clare cu privire la informarea consumatorilor și norme privind livrarea, care prevăd că vânzătorul este responsabil dacă marfa este deteriorată în timpul transportului.

Deputații s-au concentrat mai ales pe cumpărăturile online. În 2012, 45% din consumatorii din UE au cumpărat bunuri și servicii pe internet, în comparație cu 20% în 2004, făcând din internet mijlocul cel mai frecvent utilizat pentru cumpărarea la distanță. Cu toate acestea, numai 11% din utilizatorii de internet au făcut comenzi în afara granițelor interne ale UE. Principalul motiv îl reprezintă lipsa lor de încredere în cumpărăturile la distanță din străinătate și temerile cu privire la drepturile lor.

Parlamentul a contribuit la îmbunătățirea ajutorului acordat consumatorilor atunci când apar probleme. Noi legi privind soluționarea alternativă a litigiilor și soluționarea online a litigiilor, adoptate în primăvara lui 2013 și aplicabile din 2015, prevăd un acces mai ușor al cumpărătorilor la o mediere imparțială în caz de litigiu cu agenții comerciali privind bunurile și serviciile. Scopul este de a evita acțiunile în justiție, adesea lungi și costisitoare. Deputații europeni au garantat, în negocierilor lor cu guvernele naționale, că arbitrajul va fi gratuit pentru cumpărător sau va costa doar o sumă modestă. În general, orice litigiu ar trebui soluționat în termen de 90 de zile.

Pentru a contribui la soluționarea litigiilor cu privire la vânzările online, se va crea o nouă platformă web în toate limbile UE, pentru a orienta consumatorii spre mecanismele de arbitraj cele mai adecvate. Platforma va oferi consumatorilor un formular standard ușor de utilizat, pentru introducerea reclamației, pe care îl vor putea completa în limba maternă. Platforma va direcționa apoi reclamantul către un mediator. Toate etapele procedurii de reclamație pot fi parcurse online.

 Ajutor pentru cetățeni în călătorii

Reducerea taxelor pentru serviciile de roaming

O realizare majoră a Parlamentului a fost impunerea unor reduceri considerabile ale costului pentru utilizarea telefoanelor mobile, telefoanelor inteligente și tabletelor în străinătate cu ocazia deplasărilor în UE, în cadrul noului regulament privind roamingul. Cu noile plafoane tarifare, care, datorită deputaților europeni, sunt mai mici decât cele propuse inițial de Comisia Europeană, costul maxim pentru un apel de pe un telefon mobil în străinătate se reduce de la 35 de cenți la 24 de cenți în 2013 și va fi redus din nou la 19 cenți de la 1 iulie 2014. Pentru prima dată, costurile privind datele roaming au fost, de asemenea, plafonate la 70 de cenți pe megabit la intrarea în vigoare a regulamentului la 1 iulie 2012, urmând să scadă la 20 de cenți de la 1 iulie 2014. Aceasta a pus capăt „facturilor-șoc” cu care s-au confruntat utilizatorii. Noile reguli permit clienților să cumpere servicii de roaming de la alți furnizori decât cei din țara de origine, deschizându-se astfel piața noilor concurenți, stimulând concurența și reducerea prețurilor.

Deputații cer, de asemenea, eliminarea taxelor de roaming din 2015.

Mai multe drepturi pentru pasagerii autocarelor și feriboturilor

Parlamentul a sprijinit norme noi de consolidare a drepturilor utilizatorilor de autocare și feriboturi. Pasagerii care călătoresc cu autocarul pe distanțe mai lungi de 250 de km și pasagerii feriboturilor au dreptul în prezent la rambursarea integrală a prețului biletului în cazul în care călătoria are o întârziere de mai mult de o oră și jumătate. Noile reguli includ, de asemenea, dreptul la redirecționare, mese, băuturi răcoritoare și cazare până la trei nopți, atunci când este necesar.

Deputații europeni s-au asigurat de faptul că pasagerii cu mobilitate redusă pot obține asistență, cu condiția să informeze compania cu privire la nevoile lor cel mai târziu cu 36 de ore înainte de plecare.

Posibilitatea consumatorilor de a face alegeri în cunoștință de cauză

Mai multe informații pe etichetele produselor alimentare

Parlamentul a adoptat o actualizare majoră a legislației privind etichetarea produselor alimentare în 2010 pentru a ajuta consumatorii să facă alegeri sănătoase și în cunoștință de cauză. Noile norme impun ca informațiile nutriționale cheie, cum ar fi valoarea energetică, grăsimile, zaharurile și sarea, să fie prezentate în mod vizibil pe etichetele alimentelor. Etichetarea țării de origine va fi extinsă la toate produsele din carne. Normele privind informațiile referitoare la data de consum recomandată și la data de valabilitate vor fi mai coerente și va fi obligatoriu ca substanțele alergene să fie indicate clar în lista de ingrediente.

Nu clonării alimentelor și inducerii în eroare a consumatorilor

Parlamentul a respins noua legislație privind așa-numitele alimente noi, atunci când a fost evident că statele membre nu doreau să garanteze o etichetare clară, care să informeze consumatorii dacă produsele proveneau de la animale clonate. Deputații europeni, la fel ca majoritatea covârșitoare a opiniei publice, consideră că este necesar să existe informații legate de bunăstarea animalelor și de clonare și de drepturile consumatorilor în acest context. Noi propuneri sunt pe cale de elaborare.

Deputații europeni s-au angajat și în direcția prevenirii autorizării aditivului trombină, care poate fi utilizat pentru a uni bucăți de carne într-un singur produs. Având în vedere riscul de a induce în eroare consumatorii, Parlamentul și-a exercitat dreptul de veto.

Garanții stricte pentru culturile OMG

Deputații europeni insistă asupra menținerii de teste stricte privind siguranța varietăților de culturi OMG la nivel UE, precum și menținerea normelor de etichetare, pentru a asigura informarea deplină a consumatorilor.

Parlamentul a susținut propunerile de a permite statelor UE să decidă singure dacă aprobă culturile modificate genetic. Deputații europeni doresc ca statele să aibă la dispoziție o serie întreagă de opțiuni de interzicere sau restricționare a culturilor fără a încălca normele comerciale internaționale. Parlamentul este gata să negocieze cu statele membre norme noi în acest sens.

 Protejarea sănătății publice

 În timp ce statele membre vor continua să administreze serviciile de sănătate public

Lasă un răspuns / comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicatăCâmpurile marcate sunt obligatorii *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Navighează sus