Georgică MANOLE:  ”LECTURI  POST- RESTANT”

Georgică MANOLE: ”LECTURI POST- RESTANT”

POST(Editura ”Stef”, Iași, 2020)

”Lectura sau cititul este un proces cognitiv complex de decodare a simbolurilor, cu scopul de a construi sau de a deriva sens și înțelegere.  (…)”

Despre lectură, în general,  și-au exprimat opiniile și o fac – permanent – elevii, părinții, dascălii, scriitorii… și Wikipedia, după cum se poate vedea din citatul de mai sus.

Despre ”Lecturi post-restant” se pronunță  doar  scriitorul Georgică Manole, în cea mai recentă carte a sa. Cronicele, recenziile, comentariile  din acest volum se adaugă altora, de același gen, publicate anterior la Editura ”Agata” din Botoșani: ”Aici… Acolo… Dincolo” (2002), ”Ierbarul cu… arici” (2003), ”Idei la firul ierbii” (2009) și ”Buzunarul cu idei” (Editura ”Stef”, Iași, 2017).

În cele 202 pagini de ”Lecturi post-restant”,  Georgică Manole comentează analitic 50 de cărți. Cărți de poezie, proză (romane, povestiri, eseuri), critică literară, albume de artă,  interviuri, studii monografice etc.

Voit sau întâmplător, cartea și seria analizelor începe cu romanul cunoscutului scriitor Dan Lungu, ”Pâlpâiri (Ed. Polirom, Colecția ”Fiction-Ltd”, București, 2018), care în viziunea lui Georgică Manole este ”un  roman  al comunicării rurale din perspectiva relațiilor spațiale.” (…)  ”Mustind de psihosociologie, romanul relevă o disjuncție prezentă în satul contemporan, aceea dintre Planeta Bătrânilor și Planeta Nepoților. Lipsește Planeta Părinților, una plecată prin alte universuri, dând naștere unui gol imens, fiindcă nu mai există mediatorii dintre locuitorii primelor două.”  Iar dacă o idee este o ardere, atunci ”poate fi considerată o flacără a minții. Creșterea și descreșterea în intensitate a unei idei poate fi o pâlpâire a minții.” Ceea ce este sinonimă cu trăirea, cu viața însăși…

Dar,  între lecturile lui Georgică Manole s-au numărat și  romanele altor autori: Vasile Lefter (”Frica vine din adâncuri” și  ”2 metri sub pământ”), Remus Octavian Câmpean (”Abandon”, un roman despre justiție), Maria Moisoiu (”Pe cărarea cu cireși”), Ioana Ichim Cristescu (”Descătușarea fericirilor” și ”Sarea reginei”) etc.

În analizele și comentariile la cărțile de proză, în special, Georgică Manole  pune accent pe arhitectura operei, remarcând toposul și timpul desfășurării acțiunii, dar  și  gradul de reflexivitate al autorilor. Cartea citită trezește, în simțirea și viziunea sa, nu doar o stare de fascinație și de supunere, ci și o spontaneitate  a trăirilor. Îl îndeamnă la reflecție. La reflecție activă (după cum constatăm!). În literatură nu povestea, informațiile, mesajul purtat de cuvinte contează, ci însăși experiența lecturii. Încercând un răspuns la întrebarea ”Cum se face un roman”, cunoscutul scriitor Miguel de Unamuno spune: ”Orice cititor care, citind un roman, e preocupat să știe cum vor sfârși personajele, fără să se întrebe cum va sfârși el însuși, nu merită să i se satisfacă curiozitatea.” Ceea ce, să recunoaștem, nu e cazul la Georgică Manole.

Cum cărțile de poezie formează, totuși,  miezul ”lecturilor post-restant”,   amintim – fără comentarii – numele poeților recenzați: Theodor Damian, Remus Octavian Câmpean, Maria Baciu, Vlad Scutelnicu, Florentina Toniță, Nina Viciriuc, Mihaela Arhip, Lucia Cherciu, Girel Barbu, Emilia-Paula Zagavei, Mirela Butacu, Dorel Mihai Gaftoneanu, Cezar Haiura, Samuel Pascariu, Victor Tănasă, Iulian Patca, Nicolae Cabel, Florica Buta.  (Precizez că ordinea prezentării  poeților nu este nicidecum una  valorică, este cea a intrării în carte!).

Dacă în comentariile la cărțile de proză, Georgică Manole recurge adesea  – funcție de text – la considerații de ordin filozofic, psihologic, sociologic etc.,  în poezie  evidențiază, cu prioritate, trăirile și sensibilitățile creatorilor, în strică  concordanță cu calitățile textelor propuse. Dovedind nu doar  o consistentă experiență a  lecturii, ci  și  o excelentă cunoaștere a fenomenului, Georgică Manole  face -  cu ușurință -  analogii între textele citite și producțiile  maeștrilor genului.  Sau cu generațiile și curentele literare, mai mult sau mai puțin semnificative sau  actuale /  la ”modă” Nu   exemplific și  nici nu (mai) dezvolt / detaliez  afirmațiile făcute.  Menționez, însă, că în  alte comentarii și analize sunt  vizate  cărțile scriitorilor: Vasile Iftime (studiu critic), Horia Vicențiu Pătrașcu (eseu), Elena Condrei (interviuri), Liviu Șoptelea (album-artă), Rodica Lăzărescu (cronici literare), Camelia Răileanu (jurnal), Nicolae Șapcă (atitudini), Laura Pumnea și Cătălin Petrișor (documentar), Gh. Burac, Ema și Ilie Avârvări, Adelina și Emil Pintilie (studii monografice), Steluța Istrătescu (povestiri).  Și, cam atât: 50 în…  cap(at)! Sper, din toată inima,  să nu fi omis pe cineva. (…)

În acord  cu cele de mai sus, o apreciată poetă spunea că: ”După fiecare carte citită, vântul bate altfel.” Eu spun că, după fiecare carte citită, Georgică Manole procedează…  la fel. Lasă urme. Urme scrise! Scrise cu pricepere / talent, înțelepciune. Georgică Manole este un critic pozitiv, dotat cu multă răbdare și înțelegere, căutând mereu și,  mereu,  fericit să descopere  și aducă, în prim planul analizelor sale,  mai ales  împlinirile / reușitele unei opere. Și nu să ”vestejească” prin verdicte  (ne)drepte, dur și definitiv – poate -, demersul  (vre)unui  condeier. Fie el debutant / începător sau chiar  (mai) avansat. Adăugate altora, din cărțile precedente, cele 50 de cronici, recenzii, comentarii din ”Lecturi post-restant”, fac și mai sonoră vocea critică a lui Georgică Manole. Și aceasta nu doar în spațiul cultural botoșănean, ci și în țară sau dincolo de hotare.

În fine, închei  cu remarca eseistului spaniol Fernando Savater: ”Lectura este o formă a fericirii. Ultima la care vom renunța.”. Subscriu…

Al. D. FUNDUIANU

Lasă un răspuns / comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicatăCâmpurile marcate sunt obligatorii *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Navighează sus