GEORGICĂ  MANOLE: DEGUSTĂTORUL  DE  TEXTE (80)

GEORGICĂ MANOLE: DEGUSTĂTORUL DE TEXTE (80)

[cuvinte cheie: „am citit, am reţinut”, Roger Scruton despre reîntregirea şi reintegrarea sinelui, Roger Scruton despre originalitatea operei”, Michel Zink despre literatură, Răzvan Voiculescu despre destinaţie, Răzvan Voiculescu despre cum poţi să vezi lumea aceasta, Romain Gary despre întâlnirea a două disperări, Romain Gary definind cuplul, Andre Gide prezentând motivele ce-l îndeamnă să scrie, Mia Couto despre viaţă, Ioan Petru Culianu despre comunism, Gabriela Gheorghişor, „Ramuri” nr. 2 din 2018, monograme stilistice marca Mihai Zamfir, Gabriel Chifu („Cântec simplu”), Răzvan Voiculescu, despre ţărani, Cristian Pătrăşconiu]:

 

 

345. Am citit, am reţinut: Roger Scruton: „Prin artă şi literatură se petrece o reîntregire, o reintegrare a sinelui în comunitatea de care aparţine. Şi poate că asta oferă în continuare, într-o formă intensificată şi imaginativă, viziunea etică pe care religia ne-o punea la îndemână”; Roger Scruton: „O operă este originală în măsura în care se originează în creatorul ei. Ea ne arată lumea din perspectiva lui, ne atrage în sfere ce nu sunt ale noastre şi ne permite să exersăm posibilităţile de a simţi pe care se întemeiază o societate ideală – o comuniune a simpatiei”; Michel Zink: „Pentru a însemna literatură, opera ar trebui să fie expresia unei individualităţi marcate, a unei subiectivităţi afişate şi asumate în mod conştient”; Răzvan Voiculescu: „Destinaţia nu e, pentru mine, aşa de importantă. Mai mereu tot ce este mai important sunt paşii pe care i-am parcurs între punctul A şi punctul B”; Răzvan Voiculescu: „Ca să vezi cu adevărat lumea aceasta, trebuie să ai deja privirea predispusă să o vezi”; Romain Gary: „Când două disperări se întâlnesc, pot foarte bine să dea naştere unei speranţe, dar asta dovedeşte doar că speranţa este capabilă de orice”; Romain Gary: „Se pare că nu e suficient ca doi oameni să fie nefericiţi separat pentru a fi fericiţi împreună – dar încercarea merită făcută”; Romain Gary: „Cuplul înseamnă un bărbat care trăieşte prin femeie, o femeie care trăieşte prin bărbat”; Andre Gide: „Motivele care mă îndeamnă să scriu sunt multiple, şi cele mai importante sunt, mi se pare, şi cele mai tainice Aceasta poate fi, mai ales: să pun ceva la adăpost de moarte”;

 346 . Ioan Petru Culianu despre comunism: „Oricât de importantă ar fi fost pentru noi perioada comunistă, cea cuprinsă între anii 1948 şi 1989, la nivelul istoriei literaturii noastre ea nu va reprezenta decât o paranteză nefericită, o pată neagră cum au existat atâtea în istoria umanităţii. Acestui interval de maladie a spiritului viitoarele istorii îi vor consacra doar câteva rânduri”;

347. Gabriela Gheorghişor , în „Ramuri” nr. 2 din 2018, reţinând o serie de monograme stilistice dintre cele exprimate de Mihai Zamfir: Arghezi („scriitură metaforică”), Pillat („sub zodia clasicismului fundamental”), Blaga („tehnica spusului pe jumătate”), Bacovia („monotonia programată”, „insertul şocant”), Rebreanu („scriitură cenuşie”), Papadat-Bengescu („impresionistă”, „cu franţuzisme”), Mateiu Caragiale („limbaj artificial”), Ion Barbu („discursiv-oriental”);

348. Reţin din „Ramuri” nr. 2 din 2018 poezia „Cântec simplu” scrisă de Gabriel Chifu, o poezie care mi se potriveşte perfect: „Într-o zi, mama s-a oprit / şi eu a trebuit să urmez drumul / în locul ei. / Aşa a înaintat ea, cu paşii mei, / aşa a privit lucrurile ea, / cu ochii mei. // Într-o zi, şi tata s-a oprit, / iar eu am mers mai departe în locul lui. / Şi el a ajuns până unde am ajuns eu, / şi el a continuat să vadă lumea / cu privirea mea. // Cât voi mai fi în stare, am să-i ajut: / aşa, prin mine, / să simtă şi ei vântul îmbătător cum adie, / prin mine, ploaia de seară să-i ude răcoroasă, / şi tot prin mine / zorii să se verse peste ei, torent, / să-i ia, să-i spele, / să-i curăţească, / înluminându-i.”

349. Artistul fotograf Răzvan Voiculesu despre ţărani, într-un interviu dat lui Cristian Pătrăşconiu şi publicat în „Ramuri” nr. 2 din 2018:

1. „unii lucrează cu mâinile, unii nu”;

2. „geografic, nu au nevoie de prea mult spaţiu”;

3. „lumea lor, fizic vorbind, nu e deloc mare”;

4. „în privinţa timpului, nu ceasul nostru, al celor de la oraş, nu telefonul mobil sunt ceea ce le cadenţează existenţa”;

5. „reperele lor nu sunt ale noastre”;

6. „felul lor de a respecta timpul este radical diferit de felul nostru de a lucra cu timpul”;

7. „au un mod special de a înţelege lucrurile materiale”;

8. „bucuria lor de a se vedea cu alţi oameni stă pe alte coordonate şi e altfel”;

9. „sufleteşte, la ei e altceva decât la noi”;

10. „marile călătorii ale vieţii lor au fost la patru sate mai încolo”;

11. „până când îşi dau drumul, scoţi greu ceva de la ei”;

Lasă un răspuns / comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicatăCâmpurile marcate sunt obligatorii *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Navighează sus