[cuvinte cheie: „am citit, am reţinut”, sfatul Arlinda Morava, Mozart despre muzică, Igor Stravinski despre simţul muzicii, Regele Mihai I despre lumea de mâine, Rimbaud (în „Boema”), Georges Courteline despre boemă, John Ashdery (poet american despre viaţă, Flavia Teoc despre miracol, pictorul Mihail Gavril despre culoarea albastră în pictură, „Icoane vechi şi icoane nouă” din „Timpul” (decembrie 1877), Eminescu despre sociologie, „Dilema veche” nr. 979 din 2023, Andrei Cornea, în „Cultura mozaicului”, despre postmoderni, Robert S. Weiss enunţând şase nevoi care anulează sentimental de singurătate, Ralph Waldo Emerson definind poetul, Ana Blandiana despre balada „Meşterul Manole”, “Dilema veche” nr. 991 din 2023, Rodica Zafiu definind “bombardierul”, Valeriu Stancu şi Codrin Liviu Cuţitaru definind poetul, sintagme, concept de Mihai Zamfir, Mircea mihăieş, Manfred Spitzer, Cristian Ppătrăşconiu, Constantin Noica şi Sanda Cordoş]:
1064. Am citit, am reţinut: Arlinda Morava: “Un trandafir şi un spin pot răsări din acelaşi tufiş”; W. A.Mozart: „Muzica nu e în note, e în tăcerea dintre ele”; Igor Stravinski: „N-am înţeles niciodată măcar un portativ muzical, dar am simţit muzica”; Regele Mihai I: „Lumea de mâine nu poate exista fără morală, fără credinţă şi fără memorie”; Rimbaud (în „Boema”): „Nădragii mei aveau o gaură cam mare, / Dar înşiram la rime, cufundat în vis”; Georges Courteline: „Lucrurile stau la fel pentru boemă cum stau şi pentru alcool, pentru tutun şi pentru femei: nu trebuie să împingi practica până la exces”; John Ashdery (poet american): „Cu toate că ne este cu câteva măsuri mai mare, viaţa are încă stil”; Flavia Teoc: „Miracolul este că exişti fără să fi fost întrebat”; pictorul Mihail Gavril: „Albastrul din arta mea e al meu. În general treaba stă cam aşa: faci o pictură caldă pe ocru şi o îndepărtezi folosind albastru, o culoare rece, a infinitului, caldă în faţă şi rece în spate”;
1065. Mihai Eminescu despre sociologie, în „Icoane vechi şi icoane nouă” din „Timpul” (decembrie 1877): „Sociologia nu este până acum o ştiinţă, dar ea se întemeiază pe un axiom care e comun tuturor cunoştinţelor omeneşti, că adică întâmplările concrete din viaţa unui popor sunt supuse unor legi fixe care lucrează în mod hotărât şi inevitabil”;
1066. Andrei Cornea, în „Dilema veche” nr. 979 din 2023, publică eseul „Cultura mozaicului”. Spune despre postmoderni: „Astăzi, noi postmodernii, trăim în culturi mozaic, fiecare comunitate fiind instalată ferm pe pietricica ei colorată, care aproape a pierdut legătura cu restul mozaicului”;
1067. Sociologul american Robert S. Weiss consideră că există 6 nevoi care, rămase nesatisfăcute, generează sentimentul de singurătate: 1. „ataşamentul”; 2. „integrarea socială”; 3. „grija din partea celor din jur”; 4. „reasigurarea în privinţa valorii tale”; 5. „sentimentul că eşti considerat de încredere”; 6. „ajutorul primit în situaţii stresante”;
1068. Eseistul Ralph Waldo Emerson definind poetul: 1. „omul cel mai apropiat de ideea cunoaşterii totale”; 2. „o natură esenţialmente subiectivă, onirică, instabilă”;
1069. Ana Blandiana despre balada „Meşterul Manole”: „Ne defineşte situaţia mai exact decât orice analiză politică. De un mileniu, de un secol, de un deceniu, ce construim ziua, noaptea se dărâmă ca într-un sadic canon menit să ne pună la veşnică încercare nu numai orgoliul de a nu renunţa, ci şi umilinţa de a o lua de la capăt”;
- BOMBARDIER: Termen peiorativ impus de câţiva ani în limbajul colocvial-argotic, înlocuind etichetări mai vechi, cum ar fi cea de cocalar (cocălar). L-am întîlnit caracterizat de Rodica Zafiu în “Dilema veche” nr. 991 din 2023 astfel: 1. “stereotip social marcat negativ”; 2. “individ caracterizat prin violenţă”; 3. “consum şi cod vestimentar ostentativ”; 4. “câştiguri ilicite”; 5. “comportament asocial şi antisocial”;
1071. Alte definiţii ale poetului: Valeriu Stancu: „Poetul este un sinucigaş de lux”; Codrin Liviu Cuţitaru: „Poetul este un ornitolog uşor defazat, caută permanent „pasărea rară”;
1072. Sintagme, concepte: Mihai Zamfir: „incertitudine programată”; Mircea Mihăieş: „starea de oengeală”; Manfred Sptzer: „era noastră postfactuală”; Cristian Pătrăşconiu: „contradicţie unilaterală”; Constantin Noica: „contradicţie unilaterală”; Sanda Cordoş: „ecologie a eului”;