GEORGICĂ  MANOLE: DEGUSTĂTORUL  DE  TEXTE (134)

GEORGICĂ MANOLE: DEGUSTĂTORUL DE TEXTE (134)

[cuvinte cheie: „am citit, am reţinut”, Petre Mihai Băcanu despre săraci, profesorul din Blăgeşti şi „camera de gândire”, Emil Brumaru despre intelectuali, Cristina Modreanu despre tânărul artist român, Andrei Pleşu despre părintele Stăniloaie ca „om-instituţie”, Ileana Vulpescu despre compromis, România literară” nr. 51-52 din 2019, Gheorghe Grigurcu, o clasificare a scriitorilor în comunism, „Convorbiri literare” nr. 7 din 2004, Virgil Nemoianu despre intelectuali, „Ziarul Lumina” din 13 decembrie 2019, Daniela Şontică, regina Elisabeta-Carmen Sylva cu privire la satul românesc, Mircea Mihăieş despre reprezentarea femeii în filmul de azi: „vampa cu creier de bibilică” şi „muierocul cu glas tunător”, „Acasă printre străini”, Gabriela Melinescu despre omul cu două patrii]:

575. Am citit, am reţinut: Petre Mihai Băcanu: „Până acum n-a fost invitat nici un sărac la talk-shoow”; Dorin Dobrescu: „Un profesor din Blăgeşti (Vaslui) a înfiinţat în şcoala sa o „cameră de gândire” unde introduce elevii care greşesc. N-ar fi prea grav dacă nu i-ar şi bate”; Emil Brumaru: „Când un intelectual se aşează să mănânce, îşi pune ochelarii”; Cristina Modreanu: „La noi se pleacă de la o prezumţie tristă şi periculoasă conform căreia artistul, cel tânăr cu precădere, trebuie să fie sărac, eventual prost îmbrăcat şi probabil veşnic înfometat”; Andrei Pleşu: „Părintele Stăniloaie este un „om-instituţie” al spiritualităţii româneşti, asemenea lui Dimitrie Cantemir, Titu Maiorescu, Mihai Eminescu, Bogdan Petriceicu-Hasdeu, Nicolae Iorga sau Constantin Noica. Un „om-instituţie” este decisiv pentru cultura naţională”; Ileana Vulpescu: „Compromisul s-a născut odată cu oamenii”;

576. Gheorghe Grigurcu, în „România literară” nr. 51-52 din 2019, face o clasificare ascriitorilor în comunism: 1. „literaţii care au marşat fără rezerve pe calea compromisului cu puterea abuzivă (formând un soi de aripă propagandistică a acesteia); 2. „autorii nevoiţi a pleca în exil”; 3. „cei ce s-au străduit a-şi conserva dreapta conştiinţă”;

577. Virgil Nemoianu, în „Convorbiri literare” nr. 7 din 2004, despre intelectuali: „O bună parte din aceştia se mulţumesc să repete papagaliceşte tot ce e mai îndoielnic (şi mai neplăcut) din mişcarea de idei a Apusului. Mă deprimă treaba asta, nu în primul rând fiindcă sunt în dezacord cu opiniile respective, ci pentru că o consider un soi de trândăvie a minţii care e foarte periculoasă pentru cei în cauză”;

578. Daniela Şontică, în „Ziarul Lumina” din 13 decembrie 2019, reţine câteva puncte de vedere ale reginei Elisabeta-Carmen Sylva cu privire la satul românesc: 1. „gura poporului e cântecul răpitor al privighetorii, care aduce la auzul nostru sunetele limpezi ale naturii ce ies din freamătul vorbitor al codrilor României şi plutesc peste poieni strălucitoare şi printre valurile aurite ale câmpiilor şi lanurilor noastre”; 2. „din gura poporului tragi învăţătura mare și trainică precum din sânurile nesecate ale tainicului Sfinx!; 3. „gura poporului e izvorul limpede care iese din stânca sănătoasă spre a răcori necurmat sufletele setoase”; 4. „gura poporului e înţelepciunea nesfârşită, iar cântecul poporului e cea mai înaltă poezie, căci el dă viaţă şi viaţa-i suferinţă”; 5. „cântecul poporului este poezia cea mai sublimă, căci nimeni nu ştie cine a făcut-o, fiecare l-a cântat pentru întâiaşi dată şi sute de ani în şir”; 6. „cântecul poporului este cea mai profundă poezie, căci fiecare l-a simţit pentru întâiaşi dată. El este suferinţă şi numai acela se poate numi poet care a dat de aceste simţiri”;

579. Mircea Mihăieş despre reprezentarea femeii în filmul de azi: „Ultimii ani au impus pe ecrane două tipuri feminine: fie vampa cu creier de bibilică, dar cu craci devastatori şi silicoane magnetice, fie muierocul cu glas tunător şi maniere de plutonier ce l-a surprins pe răcan dormind în pat”;

580. Gabriela Melinescu, în „Acasă printre străini” (p. 109): „Am fost lovită de un gând teribil: cel care are două patrii nu are niciuna”;

Lasă un răspuns / comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicatăCâmpurile marcate sunt obligatorii *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Navighează sus