CONVERSÂND  CU  BANCNOTELE  ROMÂNEŞTI

CONVERSÂND CU BANCNOTELE ROMÂNEŞTI

RECENZIE DE GEORGICĂ MANOLE

 

Preocupările privind scrierea dicţionarelor sunt vechi şi ele continuă şi în prezent printr-o diversificare a tematicilor abordate. Posesorul unor evidente abilităţi de a face corelaţii interdisciplinare, Samuel Pascariu este autorul unor demersuri culturale originale (poet, prozator, numismat, colecţionar, cantautor) cărora li se adaugă şi acest „Mic dicţionar al personalităţilor de pe bancnotele româneşti” (bancnote, plicuri ocazionale, timbre, îngrijitor ediţie Elena Condrei, Editura „Geea”, Botoşani, 2018) . Colecţionarii,fiind nişte însinguraţi şi dialogând în mare parte a timpului doar cu colecţiile lor, au o dorinţă ardentă de a se conecta prin relaţii cu alţi semeni şi a se impune ca persoane distincte. Expoziţia este un mijloc de a-şi atinge acest ţel, însă sunt şi într-o permanentă căutare de alte metode, cea a dicţionarului fiind elocventă.

Biografiile marilor români care şi-au găsit un loc pe bancnotele puse în circulaţie de acest popor, la care se adaugă o bogată iconografie (bancnote, plicuri ocazionale şi timbre din propria colecţie), toate însoţite de o impresionantă bibliografie, fac din acest dicţionar un instrument prin care Samuel Pascariu îşi explicitează faptic legătura emoţională faţă de ţara sa şi de naţiunea din care provine. Dinspre o abordare tehnică, dicţionarul conţine:   1. numele a douăzeci şi una de personalităţi prezente pe bancnote şi a căror imagini sunt redate de pe câte un timbru ce a circulat în România (Grigore Antipa, Nicolae Bălcescu, Lucian Blaga, Constantin Brâncuşi, Ion Luca Caragiale, Alexandru Ioan Cuza, Decebal, Mihai Eminescu, George Enescu, Marcu Giurgiu (Crişan), Nicolae Grigorescu, Carol al II-lea, Ferdinand I, Avram Iancu, Nicolae Iorga, Traianus Marcus Ulpius, Mihai I, Vasile Nicola-Ursu (Horea), Ioan Oargă (Cloşca), Tudor Vladimirescu şi Aurel Vlaicu); 2. sunt redate imagini de pe douăzeci şi unu de plicuri ocazionale despre care autorul ţine să precizeze că „au fost produse special pentru apariţia lor”; 3. cele 50 de bancnote sun prezentate în formele avers-revers, în total 100 de imagini; 4. textul acordat fiecărei personalităţi are valoare revelatorie, aspect care reiese şi din vasta bibliografie studiată.

De remarcat caracterul extralingvistic al dicţionarului lui Samuel Pascariu, aspect ce-i consolidează valoarea ştiinţifică. Punând în evidenţă o modalitate de valorificare a specificităţii şi identităţii naţionale româneşti prin geniile sale din toate domeniile şi etapele, lucrării i se adaugă şi o puternică valenţă cultural-istorică.

Dicţionarul întăreşte rolul conceptului de atracţie spre o preocupare cu puternice valenţe informative şi formative, aceea de colecţionar, dar şi o formă de externalizare a elementelor colecţionate ca modalitate de accesibilitate spre ele.

Lucrarea lui Samuel Pascariu aduce şi o clarificare la componenta simbolică a unei culturi bancare şi a schimbului de valori. Abundenţa de imagini nu e supărătoare. Ele ajută la alcătuirea unui sistem de simboluri dintre care se remarcă cele semiotice, cele care nu se raportează la substanţă, formă sau elemente, ci la convenţiile date de literele şi cifrele care ni se înfăţişează simţurilor specifice.

Parcurgând conţinutul acestui dicţionar mi-l imaginez pe autor cum conversează cu fiecare exponat, cum îl pregăteşte pentru ieşirea, printr-un dicţionar, în lumea mare a cititorilor.

 

Lasă un răspuns / comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicatăCâmpurile marcate sunt obligatorii *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Navighează sus